Día dos bosques e das árbores: miniviveiro de árbores autóctonas

avatar Escrito por salourense98
21 de marzo de 2020 a las 17:41h

O pasado mes de novembro o alumnado de 1º de ESO comezou coas tarefas de selección das landras e sementes para o miniviveiro de árbores autóctonas, actividade que estamos a levar a cabo desde 2013.

Sendeiro periurbano de Ourense: beira esquerda do Loña, preto da súa desembocadura no Miño. 

Daquela, alumnado de 4º de ESO en colaboración co axente forestal Xosé Santos Otero, botaba a andar esta inicitaiva dentro do noso proxecto.

Sementeira en terreos arrasados polo lume. Mancomunidade de montes de A Granxa. 

Desde entón, o alumnado de Ensino Infantil e o de 1º de ESO traballan de xeito coordinado na preparación das sementes, uns no invernadeiro da horta escolar, outros no laboratorio de Bioloxía e Xeoloxía.

Os primeiros brotes deste curso comezaron a deixarse ver en xaneiro…

… e non deixaron de medrar.

O alumnado de 1º non é o único que está a colaborar no coidado das árbores; 1º de bacharelato e 4º de ESO tamén están a botar unha man nas súas visitas ó laboratorio.

Un días antes de que se decretara o estado de alarma polo SARS-CoV-2, o alumnado de 1º de ESO fixo a última visita ó laboratorio.

… e estes días, que estamos a quedar todas e todos na casa, son os salesianos os que regan as árbores e ventilan a estancia.

Hoxe, día dos bosques e das árbores, queremos agradecer o traballo de todas e todos compartindo os versos de Rosalía de Castro na seguinte ligazón:

https://evoeh.bandcamp.com/album/arbore-da-vida-rosalia-de-castro

… e lonxe de deixarnos levar polo desánimo, desfrutar da chegada da primavera.

Exposición en préstamo do CEIDA: “Coidando o noso mar”.

avatar Escrito por salourense98
19 de marzo de 2020 a las 16:10h

En marzo, entre o luns 2 e o luns 9, o alumnado de todos os niveis, acompañados polos seus titores e outros docentes, tivo a oportunidade de visitar a exposición do CEIDA instalada no laboratorio de Física e no laboratorio de Bioloxía e Xeoloxía. Estaba previsto que a exposición permanecera no centro ata o 18 de marzo, e que todo o alumnado pasara polos laboratorios nalgún momento. Pero a suspensión das clases e o posterior estado de alarma polo virus SARS-CoV-2 (causante da enfermidade coñecida como COVID19) obrigaron a suspender a actividade a mediados da pasada semana. Aínda así, e como poderedes ver nas seguintes imaxes, os cinco paneis da exposición recibiron a un bo número de visitantes.

Luns 2, 3ºA de ESO.

Martes 3, 3ºC de ESO.

Mércores 4, 3ºB de ESO.

Mércores 4, Cultura Científica de 1º de Bacharelato.

Cando solicitamos estes materiais educativos ó CEIDA, algo que levamos facendo desde hai cinco cursos, os docentes do Seminario de Ciencias Experimentais elaboramos un cuestionario sobre contidos relacionados con cada exposición para que o alumnado participe de xeito dinámico na procura das respostas. O alumnado dos cursos que traballan ó través de chromebook puideron consultar as cuestións nun documento dixital compartido polos docentes e procurar información en internet grazas á wifi do centro. Os demáis contaban con copias en papel sobre as que traballar os contidos da exposición.

Xoves 5, Bioloxía e Xeoloxía de 4º de ESO.

Venres 6, Bioloxía e Xeoloxía de 1º de ESO.

Luns 9, Bioloxía e Xeoloxía de 1º de ESO.

Queremos agradecer ó CEIDA as facilidades que nos permiten desfrutar destas actividades, así como a tarefa continuada de deseño e conservación das distintas exposicións en préstamo.

Roteiro didáctico de 4º, 5º e 6º de ensino primario por A Coruña.

avatar Escrito por salourense98
27 de febrero de 2020 a las 19:44h

O xoves 13 de febreiro o alumnado de 4º, 5º e 6º de ensino primario, acompañados polos seus titores e outros docentes, pasamos o día en A Coruña.

O alumnado de 4º visitamos o Aquarium Finisterrae, o terceiro dos Museos Científicos Coruñeses, onde aprendemos cousas sobre a vida de diversas especies mariñas e sobre a biodiversidade dos océanos; tivemos a oportunidade de ver como alimentaban ás quenllas e ás focas.

Tamén visitamos a Torre de Hércules, o faro en funcionamento máis antigo do mundo; amosáronnos os restos da base da torre e subimos á parte superior, desde onde puidemos admirar as marabillosas vistas de A Coruña.

O alumnado de 5º visitamos o castelo de San Antón, una antiga fortaleza construida no século XVI. Entre os séculos XVI e XVIII empregouse como infraestrutura defensiva e prisión; máis tarde foi utilizado como lazareto para aillar ós mariños que chegaban á cidade afectados dalgunha enfermidade infecciosa. Declarado Monumento Histórico Artístico no 1949, desde 1994 pasou a ser considerado como un Ben de Interese Cultural con categoría de Monumento. Desde a súa inauguración en 1968, alberga o Museo Arqueolóxico e Histórico de A Coruña.

Máis tarde visitamos a Casa das Ciencias, o primeiro dos Museos Científicos Coruñeses.

O alumnado de 6º visitamos o DOMUS, o segundo dos Museos Científicos Coruñeses, e o primeiro museo interactivo do mundo adicado ó ser humano. O edificio, obra do arquitecto nipón Arata Isozaki, conta con máis de 150 módulos interactivos para divertirse e reflexionar sobre as características da especie humana.

O MUNCYT, o Museo Nacional de Ciencia e Tecnoloxía, dispón de tres sedes, dúas na Comunidade de Madrid e a que visitamos en A Coruña. Este equipamento actúa como referente social e punto de encontro en materia científica e tecnolóxica desde a consideración de que cada individuo ten un papel importante que desempeñar en ciencia e tecnoloxía.

Foi un día moi divertido e de moita actividade. Queremos voltar de visita canto antes !!!

VI CONGRESO INTERNACIONAL DE EDUCACIÓN AMBIENTAL

avatar Escrito por salourense98
20 de febrero de 2020 a las 12:18h

Do 13 ó 16 de febreiro celebrouse en Alcalá de Henares o VI Congreso Internacional de Educación Ambiental, organizado pola Asociación Española de Educación Ambiental.

Os coordinadores do proxecto Naturezaula tivemos a oportunidade de asistir a este foro de comunicación e intercambio de experiencias.

O VI Congreso Internacional de Educación Ambiental tivo un formato de conferencias, mesas redondas, comunicacións orais, obradoiros e videoconferencias, sen descoidar as visitas guiadas e os tempos para o desfrute da cidade, Patrimonio da Humanidade.

Queremos amosar o noso agradecemento a AEEA (Asociación Española de Educación Ambiental) por convidarnos a presentar o noso proxecto e participar de xeito activo neste congreso; e ó concello de Alcalá de Henares e á universidade da mesma localidade, por acollernos e dar unha manchea de facilidades para o desenvolvemento desta actividade.

O congreso botou a andar o xoves 13 co acto inaugural e a conferencia de María Novo sobre “A educación ambiental en tempos de incerteza e cambio climático”, seguindo cunha mesa redonda sobre “Problemas ambientais do noso tempo” e as comunicacións orais e obradoiros.

Ese mesmo día pola tarde puidemos desfrutar dun itinerario cultural en Alcalá de Henares, organizado polo concello desta localidade de 200.000 habitantes, destacando a relación do franciscano Francisco Jiménez de Cisneros coa historia de Alcalá, na que o cardenal acometeu numerosas e grandes empresas e marcou de manera definitiva á cidade.

Alcalá de Henares é tamén a cidade na que, segundo os estudos do historiador Luis Astrana Marín, naceu Miguel de Cervantes Saavedra. Na localidade consérvase o documento de bautismo do escritor, do 9 de outubro de 1547, así como a casa familiar.

O venres foi o turno de Mario López Martínez, que presentou a conferencia “Resolvendo os conflitos ambientais ó través da non violencia”.

Deseguido a mesa redonda “Experiencias en educación e medio ambiente” e as comunicacións orais da mañá.

Visitamos a capela de San Ildefonso, o recinto más antigo de todos os conservados na Universidade de Alcalá de Henares…

… e o lexendario Paraninfo, deslumbrante edificio onde se celebran importantes actos, como a entrega do Premio de Literatura en Lingua Castelá Miguel de Cervantes.

Pola tarde presentamos o noso proxecto, tentando transmitir as ideas na que se sustenta: sentir, aprender e actuar desde a educación ambiental, co sendeiro periurbano, a cidade e os itinerarios ambientais como referentes.

Rematamos a xornada con outras comunicacións orais.

“Cidades humanas e sustentables” foi o tema da mesa redonda do sábado, previa á conferencia de José Antonio Corraliza “Conciencia ecolóxica na infancia. Efectos do programa educativo Naturaliza na poboación escolarizada” e ás experiencias en “Arte e Educación Ambiental”.

Na última xornada visitamos as Vegas do Jarama e do Henares, nun itinerario ambiental ofrecido polo concello de Alcalá de Henares.

Neste itinerario descubrimos, entre outras propostas do concello de Alcalá de Henares, as hortas urbanas e as actuacións nas vegas do río, integradas no programa Nature4cities.

Chamou a atención dos participantes o avanzado estado de floración da vexetación de ribeira, destacando os Prunus, as espadanas ou eneas do xénero Typha, e as distintas variedades de Betula.

O paseo rematou na cidade, no Antigo Hospital de Santa María a Rica, onde se celebrou a conferencia de clausura “Dimensións éticas do cambio climático”, por conta de Emilio Chuvieco Salinero.

II ROTEIRO DIDÁCTICO POLOS MUSEOS DE BIODIVERSIDADE.

avatar Escrito por salourense98
31 de enero de 2020 a las 19:49h

O martes 21 de xaneiro, 14 alumnas (5 de A e 9 de B) e 15 alumnos (3 de A e 12 de B) de Cultura Científica de 1º de Bacharelato, acompañados por dous docentes, participamos nun roteiro didáctico que nos levou a Ferrol, A Coruña e Santiago de Compostela, seguindo o rastro de varios museos de historia natural e dunha exposición temporal de temática ambiental.

O museo da Sociedade Galega de Historia Natural (SGHN) foi o primeiro destino do día. Este museo, que se atopa no segundo andar do edificio, está distribuído nunha zona terrestre e outra marítima.

Durante a visita explicáronnos con detalle o laborioso proceso levado a cabo para conservar o esqueleto da balea común (Balaenoptera physalus) de 18 m. O corpo desta balea apareceu, sen vida, na praia de Niño do Corvo (Ponteceso) o 19 de marzo de 2004. Durante varias xornadas un equipo humano de máis de 50 persoas, voluntarias/os da Coordinadora para o Estudio dos Mamíferos Mariños (CEMMA) e da SGHN, e membros de Protección Civil do Concello de Ponteceso, levaron a cabo no propio lugar do varamento as biometrías, necropsia e despezamento.

Dous helicópteros trasladaron os restos ata o Porto de Santa Mariña de Brantuas, desde onde foron levados por estrada (coa axuda dun camión con pluma do Concello de Ponteceso) ata un monte cedido polo Concello de Ferrol, onde foron soterrados durante 26 meses. Pasado este tempo, a terra voltounos libres de boa parte da grasa e dos tecidos, pero aínda houbo que trasladalos ó museo, limpalos e custodialos ata a súa montaxe, recreando o momento en que a balea inicia a inmersión logo de coller aire.

Na zona marítima do museo hai outros esqueletos e maquetas de mamíferos mariños e tartarugas, e destacan as coleccións de cunchas (a conquilioloxía, do grego κογχύλιον, “cuncha pequena”, e -λογία, “tratado”, é a parte da malacoloxía ou estudio dos moluscos que se encarga do estudio científico das cunchas).

Tamén nos falaron de distintos produtos obtidos a partir da caza, tempo atrás, de mamíferos mariños.

No pasillo entre ambas zonas, o alumnado tivo a oportunidade de ver unha lura xigante (Architeuthis dux), capturada accidentalmente por un arrastreiro no “Caladoiro de Carrandi”, entre o canón submariño de Avilés e o de Lastres. Nesa zona do Cantábrico a bacaladilla (Micromesistius poutassou) é unha das presas habituais destes cefalópodos, que a súa vez serven de alimento ós cifios e ós cachalotes (Physeter macrocephalus).

Na zona terrestre do museo puidemos ver seccións vexetais de distintas árbores, mostras naturalizadas, niños de vespas… que nos aclararon bastantes dúbidas en relación a determinadas especies que non estamos afeitos a ver todos os días.

A segunda visita foi á exposición “O noso planeta”, na sede de Afundación, en A Coruña.

Esta exposición (un proxecto de Alastair Fothergill e Keith Scholey) é un chamamento á acción para fomentar a rexeneración da natureza desde hoxe mesmo, coa convicción de que non é demasiado tarde e de que esta tarefa é posible, ademáis de vital para os intereses da humanidade. Seguindo os pasos da serie que se pode ver en Netflix, percorremos selvas menguantes, a sobrexplotada alta mar, os polos que se derreten, pradeiras que se están a convertir en desertos… lamentando toda esta destrucción pero asombrándonos tamén polo moito que queda e pola capacidade da natureza para renovarse, adaptarse e evolucionar.

Logo de visitar as distintas salas participamos nun obradoiro consistente en deseñar unha campaña publicitaria, co obxectivo de chamar a atención sobre algún dos problemas ambientais presentados con anterioridade.

Pola tarde visitamos o museo da USC, situado no Parque de Vista Alegre.

A primeira sala que visitamos explicaba con detalle o ciclo da vespa asiática (Vespa velutina nigrithorax).

A continuación faláronnos de Biodiversidade, da orixe dos exemplares presentes no museo, do traslado da colección desde o edificio da Facultade de Química…

Recreación, no soto do edificio, do aspecto do museo na súa antiga ubicación, no Campus Sur da USC.

Aspecto do equipamento actual.

… e amosáronnos as principais seccións deste equipamento de investigación e educación ambiental…

… para rematar cun obradoiro de identificación de especies, no soto do edificio.

O Seminario de Ciencias Experimentais do centro, por medio do proxecto ambiental NaturezAula, organiza esta actividade complementaria da asignatura de Cultura Científica de 1º Bac, en colaboración coa SGHN, Afundación e a USC.

VIDEOCONFERENCIA con XAVIER FONSECA BLANCO.

avatar Escrito por salourense98
25 de enero de 2020 a las 19:10h

O 22 de xaneiro, ás 12 h (8 h na base Juan Carlos I, na illa Livingston, na Antártida; https://www.youtube.com/watch?v=lSYAY8MJvjg) mantivemos unha videoconferencia con Xavier Fonseca Blanco (responsable de Historias do Tempo en La Voz de Galicia).

Susana Bayo Besteiro, licenciada en Física, especialidade en Atmósfera e Medio Ambiente, investigadora do EPhysLab (Environmental Physics Laboratory) no Programa Campus da Agua, da Uvigo, colaboradora do programa ambiental do centro desde abril de 2015, presentounos en decembro de 2019 o proxecto de comunicación de Xavier Fonseca, divulgador científico especializado en Meteoroloxía e Cambio Climático, que actualmente está a levar a cabo o Doutorado sobre Comunicación Medioambiental, e está a pasar dous meses na Antártida tras presentar un proxecto sobre educación e comunicación do Cambio Climático.

Á conferencia asistiu todo o alumnado de Cultura Científica de 1º Bac, acompañado por varios docentes do Seminario de Ciencias Experimentais, ademáis de Manuel Galllego (responsable das comunicacións) e a citada Susana Bayo (amiga persoal e colaboradora de Xavier Fonseca).

Nas xornadas previas, o alumnado preparou a sesión redactando preguntas de interese para facerlle a Xavier Fonseca durante a videoconferencia, que se levou a cabo empregando Google Meet. Tamén traballaron en pequenos grupos sobre as publicacións da última semana e artigos científicos relacionados.

A videoconferencia íntegra pode verse en https://www.youtube.com/watch?v=jEGQHvkldAc.

 

Recicla no nadal: Clowntifics no Auditorio

avatar Escrito por salourense98
15 de diciembre de 2019 a las 12:45h

O mércores 11 de decembro, entre as 11:30 e as 13 h, 400 alumnas e alumnos de Salesianos, Irmáns Villar e Padre Feijoo participaron no Auditorio nun evento teatral que apostou pola mellora do medio ambiente, procurando un futuro máis sustentable para Ourense.

A actividade formaba parte do Programa Recicla o Nadal da Concellería de Medio Ambiente do Concello de Ourense. O concelleiro, Jorge Pumar, foi o encargado de presentar ós dinamizadores desta actividade de divulgación científica.

Empregando experimentos teatralizados (seguindo a dous científicos “tolos”, Supercalzóns Woman e Oriol), tratouse o tema do cambio climático, as súas causas (queima de combustibles fósiles, aumento dos niveis de CO2 atmosférico, efecto invernadeiro…), as súas consecuencias (subida do nivel do mar, acidificación dos océanos, fenómenos atmosféricos extremos…) e as súas posibles solucións (uso de enerxias alternativas, reforestación, consumo responsable…).

Unha alumna e un alumno de 1º ESO animáronse a subir ó escenario cando pediron voluntarios para levar a cabo os experimentos…

… e todas e todos desfrutaron da actividade.

Podedes ver a nova emitida por Telemiño na seguinte ligazón: https://youtu.be/SZWkmilb5QI

En xaneiro voltaremos con máis actividades. Desfrutade das festas e feliz 2020.

ROTEIRO DIDÁCTICO AMBIENTAL DE BX DE 4º ESO POLO MACIZO CENTRAL, VISITANDO VARIAS ÁRBORES SENLLEIRAS.

avatar Escrito por salourense98
9 de diciembre de 2019 a las 18:30h

O venres 25 de outubro, 21 alumnas (8 de A e 13 de B+C) e 26 alumnos (14 de A e 12 de B+C) da asignatura de Bioloxía e Xeoloxía de 4º ESO, acompañados polo salesiano Amador Lama e os docentes Gustavo Monroy e José Enrique Fernández, participamos nesta actividade proposta polo Seminario de Ciencias Experimentais, visitando varios puntos de interese do Macizo Central da provincia de Ourense.

A primeira parada de interpretación tivo lugar no Rodicio (no inicio da OU-0107, no desvío da OU-536 cara Baldrei). Nese punto, ademáis de desfrutar das vistas sobre a depresión de Maceda (rechea de sedimentos cenozoicos) e facer novos “amigos”, descubrimos que os materiais presentes na superficie son cuarcitas armoricanas.

Os autobuses fixeron unha breve parada técnica na vila de Castro Caldelas e, arredor das 10:30 h, comezamos o itinerario ambiental pola fraga do Navea. Os docentes repartiron copias dunha unidade didáctica elaborada polos integrantes do Seminario de Ciencias Experimentais, coa intención de que levaramos a cabo unha serie de actividades comentadas e supervisadas ó longo do percorrido. Na mesma unidade dispoñíamos dun mapa da fraga, sinalizado cos puntos de interese e as paradas de interpretación seleccionadas polos educadores.

A primeira actividade estaba localizada ó inicio do itinerario, na aldea de Mouruás.

A medida que camiñabamos pola fraga, a unidade didáctica ía propoñendo novas actividades.

Ás 13:30, seguindo o horario previsto, rematamos o itinerario pola fraga do Navea, subimos ós buses e achegámonos nestes a San Xoán de Río, onde xantamos. Recuperadas as forzas, os medios de transporte leváronos ata Rozavales para visitar o Castiñeiro de Pumbariños, nº 20 do Catálogo Galego de Árbores Senlleiras.

E que se considera unha árbore ou unha formación senlleira? Con independencia das medidas establecidas para a protección das especies ou unidades taxonómicas como tales, a conservación da nosa biodiversidade vexetal pasa tamén pola protección daqueles exemplares concretos ou rodais de árbores que polas súas características extraordinarias ou destacables (tamaño, idade, significación histórica ou cultural, rareza, beleza, etc…) son consideradas reliquias botánicas obxecto de respecto vecinal e con valor científico, cultural, didáctico, paixaístico ou ornamental. Estes exemplares singulares representan un valioso legado e un valor natural na medida en que se trata de elementos que subsistiron aos rigores dos tempos ou que contan cunhas particulariedades especiais.

A Xunta de Galicia deu un importante paso na protección deste particular patrimonio natural coa creación e regulación do Catálogo Galego de Árbores Senlleiras (CGAS), a través do Decreto 67/2007, do 22 de marzo, que estableceu o réxime xurídico básico para as árbores e formacións que se inclúan en dito catálogo, coa finalidade de protexelas de posibles riscos e ameazas, garantindo así a súa conservación. Polo tanto, terán a consideración de senlleiras as árbores ou as formacións de calquera especie, tanto autóctona como foránea, situadas en terreos de titularidade pública ou privada, que sexan merecedoras de medidas específicas de protección en atención as excepcionais características do seu porte, dendrometría, idade, rareza, significación histórica e cultural, interese científico, educativo, estético, paisaxístico ou calquera outra circunstancia que as faga merecedoras dunha especial protección. O Decreto 67/2007 foi modificado polo Decreto 10/2015, do 22 de xaneiro, que regula o CGAS.

Para rematar a xornada, visitamos o cerquiño ou rebolo do Pazo da Pena, un Quercus Pyrenaica que ocupa o posto nº 76 do CGAS.

A actividade rematou en torno ás 18:30 h, coa chegada dos 50 participantes ó colexio, logo dunha xornada de campo intensa e moi completa, na que tivemos a oportunidade de coñecer un pouco mellor algúns centros de interese do Macizo Central da provincia de Ourense.

XORNADA CONCIENCIA

avatar Escrito por salourense98
27 de noviembre de 2019 a las 9:18h

O Dr. Luis González Rodríguez, profesor de bioloxía vexetal e director do laboratorio de ecofisioloxía de plantas da Universidade de Vigo, foi o poñente da primeira Xornada ConCiencia deste curso, unha actividade que se levou a cabo entre a Aula Magna do centro e a contorna próxima ó mesmo, entre a ponte vella e a ponte nova.

O profesor Gustavo Monroy fixo a presentación do poñente na Aula Magna. O experto levou a cabo unha breve explicación-introdución, marcando claramente as diferenzas entre unha especie exótica e unha especie invasora, destacando cando se considera exótica e máis invasora. Empregou unha dinámica participativa, a través de bombardeo de ideas por parte do alumnado sobre eses conceptos e cunha manchea de exemplos para asentar as explicacións. Ó alumnado chamoulle a atención o exemplo do tomate como especie exótica pero non invasora.

Rematada a introdución, e antes de sair do centro, visitamos os xardíns do colexio, onde apreciamos a acción sobre as palmeiras do picudo vermello, Rhynchophorus ferrugineus.

Nestas imaxes pode verse o estado das plantas a finais de outubro, claramente atacadas polo insecto.

En febreiro de 2013 La Voz de Galicia alertaba da chegada a Galicia desta especie de curculionido. Lamentablemente ven de convertirse nunha praga que está a diezmar as palmeiras de moitas localidades. En España, o primeiro foco detectouse no ano 1995 en Granada (Andalucía), continuando a súa expansión a través do territorio nacional e aparecendo posteriormente na Comunidade Valenciana (2004), Cataluña e Murcia (2005), Illas Baleares e Illas Canarias (2006).

Durante a observación dos restos das follas das palmeiras, resultado das primeiras podas (preceptivas para xestionar os residuos derivados da corta e destrucción das plantas afectadas), o poñente fixo algunhas referencias ó custo económico e ambiental do problema das especies exóticas e invasoras, como é o caso deste insecto.

Poden apreciarse perfectamente as galerías e a exudación viscosa de cor avermellada, característica da presenza tanto de larvas como de adultos, o que complica enormemente o tratamento e curación da planta.

Saímos do centro e percorrimos preto de 500 m do sendeiro periurbano pola beira do Miño, facendo varias paradas de interpretación.

Na beira do Miño, outras das ideas presentadas polo poñente foron as do asentamento das especies vexetais exóticas invasoras en terreos degradados (estradas, movementos de terra, enchentas do río…) e a do río como vector de propágulos.

En apenas medio km atopamos as seguintes especies vexetais exóticas invasoras: Robinia pseudoacacia, Ailanthus altissima, Acacia dealbata, Cortaderia selloana, Conyza bonariensis e Phitolacca americana.

A Robinia pseudoacacia trouxérona de América polas súas propiedades para apuntalar terrapléns, movementos de terra… e actualmente está presente en toda a comunidade autónoma.

Ailanthus altissima está ampliamente naturalizado en case todas as zonas non moi frías da Península, sendo orixinaria de China, onde se cultiva por servir as súas follas para a alimentación dunha especie de gusano de seda, Samia Cynthia.

Acacia dealbata é orixinaria de Australia e Tasmania, e sábese da súa introdución en España desde 1824. A especie plantouse como ornamental e para fixar taludes do camiño de ferro de Galicia ao longo do século XX. Axiña se espallou polo territorio, especialmente en zonas degradadas, montes queimados, na costa e nas zonas máis cálidas da comunidade autónoma, como O Ribeiro (onde as varas empregábanse para guiar as vides), tornándose unha especie moi invasiva e que supón un gran problema ecolóxico para a biodiversidade dos montes monoespecíficos.

Atópase amplamente naturalizada, invadindo as partes baixas e medias de Galicia até unha altitude de 600 m, formando parte da paisaxe galega. La Voz de Galicia chamaba a atención sobre esta información en marzo e abril de 2011, como pode verse nas imaxes seguintes.

Acacia dealbata impide a rexeneración da vexetación natural alterada debido principalmente á súa facilidade para xerminar e regromar despois dos lunes, unido ó seu rápido crecemento. A súa erradicación é difícil e custosa.

Cortaderia selloana, a herba da Pampa, é orixinaria de certas rexións subtropicais de Sudamérica, ocupando territorios de clima temperado de Arxentina, Uruguai e sur de Brasil, así como en zonas costeiras e vales internos con clima mediterráneo de Chile. Esta especie foi introducida en Europa por un agricultor escocés entre 1775 e 1862. A súa produción comercial comezou en 1874 en EEUU e Europa, e desde entón popularizouse o seu uso como planta ornamental por todo o mundo.

A primeira referencia da súa presencia escapada do cultivo en España rexistrouse no ano 1969 (Sanz-Elorza et al. 2004). Ademais da xardiñeiría, na introdución e dispersión desta especie nun territorio teñen un importante papel as vías de comunicación (autoestradas, estradas, vías de ferrocarril, camiños…), que ademáis de ofrecer grandes superficies de solo sen vexetar ou moi alterado nos seus noiros, favorecen a dispersión das sementes desta especie.

O profesor universitario tamén comentou o caso da Ludwigia glandiflora, destacado pola súa eliminación no Barbaña, nova recollida por La Voz de Galicia (ver a seguinte ligazón: https://www.lavozdegalicia.es/noticia/ourense/ourense/2016/10/21/adios-planta-invasora-barbana/00031476990232842849179.htm)

Para rematar a actividade, namentres desandabamos o camiño de volta ó colexio, o alumnado tivo a oportunidade de facer uso da aplicación móbil da Uvigo sobre plantas exóticas e invasoras. O manexo desta app pode consultarse na seguinte ligazón: https://tv.uvigo.es/video/5b5b619d8f4208704afcd5ca

 

O Proxecto ambiental NaturezAula, e en particular a organización e desenvolvemento das Xornadas ConCiencia, queren agradecer a colaboración continuada do Dr. Luis González Rodríguez desde o ano 2013.

ECOMagosto

avatar Escrito por salourense98
15 de noviembre de 2019 a las 19:17h

O pasado martes, 12 de novembro, Montealegre recibiu a visita de 225 alumnas e alumnos de EI, EP, ESO e Bacharelato, acompañadas/os por 13 educadores do centro. O operativo, organizado pola Concellería de Medio Ambiente do Concello de Ourense en colaboración co proxecto ambiental NaturezAula, formaba parte do programa Magosto Sostible da cidade.

Entre os obxectivos da actividade destacaba a recollida simbólica do lixo que os participantes nos tradicionais magostos deixaran “esquecidos” no monte, tal e como recollía a edición de Ourense de La Voz o mércores 6 de novembro.

Identificados coas camisolas e gorras proporcionadas polo edil de Medio Ambiente, o alumnado foise incorporando ás labores de recollida selectiva…

… pero o mal tempo non permitiu completar as labores de limpeza. No entanto, o alumnado tivo ocasión de participar en distintos obradoiros programados polo Concello, outro dos obxectivos da xornada…

… como os de reciclaxe, xeotermia e restauración ambiental mediante a plantación de árbores autóctonas, sempre no interior do Parque Botánico de Montealegre.

Entre turno e turno, acompañados en todo momento polos educadores e por monitores e voluntarios, visitaron tamén a exposición de plantas carnívoras na carpa do parque.

Asemade un grupo de escolares do CPR Plurilingüe Santa María de Ourense participou na actividade.

 

Podedes consultar algunhas das entradas nos medios nas seguintes ligazóns:

http://www.crtvg.es/tvg/a-carta/informacion-local-ourense-seran-4211595

https://www.lavozdegalicia.es/noticia/ourense/ourense/2019/11/13/patrullas-ambientales-montealegre/0003_201911O13C4991.htm

Agardamos que actividades como esta fagan posible unha crecente sensibilización ambiental e que medre o respeto pola contorna.

ojd