ENTRE BIDUEIROS ,SALGUEIROS E CARBALLOS

Un ano máis, cheos de ilusión, cos pés na terra  e con moitas gañas de aprender,  comezamos outra  andaina.

Esta vez a través do bosque do  Falán,  para atoparnos coas súas árbores autóctonas,  coas lendas que se agochan entre elas, coas historias cargadas de misterio que puideron suceder nel, historias impresionantes  que xiran arredor dos druidas e da orixe do Samain.  Coa sabedoría da xente que atoparemos nas nosas camiñatas, ou que convidaremos a vir con nós, coa beleza dos pobos  da nosa contorna,  cos Mosteiros que aínda permanecen en pé e que nos lembran a historia destes lugares, co Museo de Elias e , cun  silencio e cunha  paz inigualables, deses que só  se senten e respiran entre salgueiros, bidueiros  e carballos.

Ver las imágenes de origen

MOSTEIRO DE SANTA COMBA DE NAVES

Os bosques constitúen un dos ecosistemas máis valiosos do planeta. Fronte á agudización do quecemento global, é momento de asumir un compromiso real de defensa forestal.

Un bosque é moito máis que un conxunto de árbores; constitúe unha comunidade que tamén inclúe innumerables arbustos, herbas, brións, liques e fungos, onde ademais habita unha ampla variedade de animais.

Con noso traballo queremos  descubrir , a importancia  que teñen os bosques autóctonos. Os bosques que  están baseados en árbores propias desta terra, daquelas especies que, ao longo de séculos, foron capaces de adaptarse mellor ás condicións de acidez do noso chan, á nosa humidade e pluviosidade , á temperatura e aos ventos, e aos perfís das nosas vellas montañas.

Co proxecto “entre  salgueiros, bidueiros e carballos” pretendemos que:

* Os nosos cativos aumenten os seus coñecementos e o seu vocabulario, ao aprenderen que ás veces existe un terreo máis ou menos amplo onde predominan ou viven en exclusiva árbores da mesma especie, e nese caso o bosque adquire unha denominación específica. Temos así unha carballeira (de carballos), un souto (de castiñeiros), un sobreiral (de alcornoques), ou  un teixedo (de teixos). Noutros bosques existe unha variedade máis ou menos ampla de especies arbóreas e nese caso chamámolos fragas, onde nunca falta algún carballo

Investiguen, e descubran cales son as árbores e  os arbustos propios de Galicia, no só as máis populares, tales como os castiñeiro ou os carballos. Queremos que  sexan capaces de recoñecer outras árbores galegas como:  o ameneiro (aliso ou álamo negro), o salgueiro (salgueiro), o bidueiro (bidueiro), o freixo (fresco), ou o  loureiro e que ademais saiban que gran parte destes últimos forman os nosos bosques da ribeira.

* Reflexionen  sobre a importancia  das especies autóctonas, e se dean  conta de que desde fai algún tempo , e pretendendo sacar maior rendibilidade económica á riqueza forestal, dedicámonos a plantar outras especies arbóreas de crecemento rápido (como o eucalipto), que permiten unha explotación económica a curto prazo, aínda que a rendibilidade a longo prazo sexa menor.

* Descubran  que o  bosque con especies autóctonas, non soamente alberga maior biodiversidade, e a posibilidade de defenderse  mellor ante os incendios, senón que pode rendibilizarse economicamente. Intentaremos que comproben, nunha entrevista con persoas que se dedican a compra de madeira,  que mentres a madeira de eucalipto se paga  a uns 50 euros o metro cúbico, as de castiñeiro, carballo ou nogueira poden multiplicar por 20 veces ese valor.

* Reforesten unha zona afectada polos incendios, en Naves de Palmés.

* Limpen os laterais dun secular camiño empedrado que antiguamente unía San Miguel de Canedo cos Chaos de Amoeiro e que nós permitirá acceder ao Mosteiro de Santa Comba de Naves.

 

  • Coñezan o Mosteiro de Santa Comba de Naves e a súa historia.

INVESTIGAMOS

En relación co tema proposto por  Voz Natura para este  curso, que nós permitirá aprender moitas cousas sobre as árbores, e plantar e coidar cantas podamos, propómosvos un pequeno exercicio de investigación.

Tratase de descubrir o segredo das árbores” averiguando porque algunhas viven miles de anos.

E de paso investigar:

                                                                                   

 

 

1-Cales son as 5 árbores máis vellas do mundo.
2-Quen foi, e que lle pasou a Prometeo (árbore).
3-Quen é, e onde se atopa Matusalén (árbore).
4-Por que nunca poderemos visitar á árbore máis vella do mundo?

ESTUDANDO O PATRIMONIO: AFONDANDO EN OURENSE

O alumnado de 4º de primaria levou a cabo un proxecto de investigación ao longo de todo o curso sobre a nosa cidade, Ourense.

Despois dun intenso traballo, chegamos ao final do proceso: editamos a nosa propia guía turística da cidade e fixemos de guías nunha ruta interesantísima por Ourense o pasado venres 15 de xuño. Tivemos uns visitantes privilexiados: os rapaces e rapazas do CEE Saladino Cortizo de Vigo que viñeron moi emocionados!

Foi un día cheo de nervios, emoción e sorrisos onde compartimos e intercambiamos experiencias con alumnado doutro centro e outra cidade. Os nenos sentiron unha grande responsabilidade por ensinar a nosa cidade a outros compañeiros!

Dende o encontro nos Xardíns do Bispo Cesáreo, onde esperaban con caras de expectación, pasando polas Burgas, a Praza Maior, a Catedral, o Parque de San Lázaro e as beiras do río Miño, os pequenos gozaron dunha experiencia incrible e novedosa. Feito o traballo de guías, todos xuntos compartimos comida e xogos no parque Miño!

Xa para rematar, fixemos intercambio de agasallos! Eles obsequiáronos cunhas chapas feitas a man e personalizadas, e nós entregámoslle a nosa guía de Ourense editada.

Con moita mágoa tivemos que voltar aos nosos respectivos centros. Agardamos volver a atoparvos compañeiros e compañeiras do Saladino!0

Deixámosvos a nosa guía turística de Ourense e o making off de todo o proxecto de investigación “Afondando en Ourense”.

SEMANA DA BIODIVERSIDADE

22 DE MAIO -DÍA INTERNACIONAL DA BIODIVERSIDADE

As Nacións Unidas proclamaron o 22 de maio como día Internacional da Diversidade Biolóxica.

Biodiversidade significa variedade de vida, tanto dos ecosistemas como de especies e individuos.

O noso planeta alberga unha gran variedade de  especies, tanto vexetais como animais, as cales viven en múltiples hábitats naturais. Cando  se alteran ou destrúen, ocasionan a perda de especies.

Na nosa escola, ao longo desta semana, imos desenvolver, con varios grupos de infantil e de primaria, actividades que teñen como obxectivo coñecer e manter a biodiversidade do noso horto escolar.

1-Recoller, plantar e sementar variedades autóctonas

Neste senso imos crear  a REDE SEMENTES ALBINO

O obxectivo inicial é recuperar as sementes que utilizaban os nosos avós, que estaban adaptadas á terra e ás súas características.

Para elo intentaremos crear o noso banco de sementes autóctonas.

Xa contamos con dúas persoas ( Fina de Garabatos e Sergio de Fuentefría) que nós enviaron sementes para a escola, neste caso de xudías, e que plantaremos esta semana.

2. Flores, flores e máis flores

Abellas, Sírfidos, Escaravellos, Abellóns…todos son grandes polinizadores importantes na nosa horta polo que é recomendable engadir ao noso sebe de plantas hóspede, aquelas que teñan flores durante  todas as estacións do ano.

Os nosos nenos e as nosas nenas investigaron cales eran as prantas máis atractivas para os insectos, e descubriron que as preferidas por eles son as seguintes:

1. Semprevivas: É unha das primeiras plantas que empezan a florecer a finais de inverno no noso horto, polo que darán o alimento necesario aos insectos polinizadores, brindándolles a oportunidade de pasar máis a miúdo pola nosa horta.

2. Lavanda: Florece cando empeza a época cálida. Atrae a moitas abellas, bolboretas, escaravellos polinizadores como o que vemos a continuación.

3. Ourego: Ademais de ser unha planta culinaria, as múltiples flores que xera sen ningunha dúbida chamarán a atención de moitos polinizadores.

4. Zinnias e dalias: Son moi coloridas e danse a sol directo, perfectas para a nosa horta.

5.Damasquinas: Esta planta actúa como nematicida, eliminando ou inhibindo o desenvolvemento de parásitos que dana as raíces das plantas da horta, sobre todo dos tomates e das patacas.

A flor desta planta favorece a presencia de insectos beneficiosos que polinizan as flores dos nosos cultivos.

6. Margaridas e Magarzas:  Calquera planta desta familia supón unha gran fonte de alimentación, para os insectos, polo que non poderán resistirse.

E tendo isto en conta esta semana no noso xardín plantaremos damasquinas,, petunias  e zinnias, e  arredor da nosa horta dalias.

3. STOP AOS  praguicidas

Os herbicidas, fungicidas e insecticidas son produtos caros e de elevada toxicidade. Ademais de aniquilar calquera praga que teñamos  destruirán tamén as poboacións de insectos depredadores e outra fauna beneficiosa.

Neste intre no noso horto temos unha pragas de escaravellos

Para  eliminalos empregaremos  os seguintes métodos ecolóxicos:
 * Deixar macerar durante 10 días rábano picante. Nun bote pomos unhas follas e cubrímolas con auga ata a metade. Aplícase con pulverizador.

* Colocar unha cobertura de palla arredor das plantas.

4. Achegaremoslles  alimento extra

Moitos paxaros son excelentes cazadores de insectos, axúdarémoslles  a atopar o noso horto con comederos e bebedoiros que complementen a súa dieta.

 5. CREAREMOS ESPAZOS HOGAREÑOS

Seguiremos colocando casiñas niño para os paxaros na zona do areeiro.

 

 

MUSEOS DE OURENSE

Localizase no antigo Pazo Episcopal, no centro da cidade de Ourense, a carón da casa Consistorial e a Igrexa de Santa María Nai, na Praza Maior.

 

Ver las imágenes de origen
Ver las imágenes de origen

2-MUSEO MUNICIPAL DE OURENSE

Atópase no casco histórico, preto  da Catedral.

Resultado de imagen de museo municipal ourense

Foi creado no 1987 nun edificio restaurado, a “Casa dos Méndez Montoto”, do século XVI. Alberga a colección de arte do Concello de Ourense, constituida por pintura e por escultura galega contemporáneas.

3- MUSEO  GALEGO DO XOGUETE
Situado na planta baixa do palacio dos antigos xulgados, foi creado no 1995, polo Concelo de Allariz, grazas a donación dun veciño da vila, Alberto Ouro Claro.
Resultado de imagen de museo xoguete allariz

Creouse coa finalidade de recoller todo o significado, e o valor dos xogos e xoguetes de todos os tempos .

Esta colección conta cunha parte importante de xoguetes considerados antigamente como  masculinos e de xoguetes bélicos, destacando tamén xogos de mesa e proxectores de cinema.

Resultado de imagen de museo xoguete allariz

 

Desde a súa inauguración no ano 1995, os fondos iniciais foron aumentando  con  doazóns de visitantes que colaboran coas súas achegas. Destacan entre estas unha colección de ao redor de 300 cadeiras de distinta procedencia de Belén Outeiriño de Ourense, un conxunto de bonecas de todo o século de Mª da Carmen Aciñeiras de Ourense, unhas fantásticas casas de bonecas ou un futbolín inglés feminino de 1917 recentemente doado por un anticuario de Madrid.

Resultado de imagen de museo xoguete allariz

O Museo ofrécelle a posibilidade de participaren os visitantes  en  sinxelos xogos de habilidade, nos que se empregan os sentidos, sobre todo a vista ou o tacto.

4-MUSEO ICONOGRÁFICO ASER SEARA

Este novo muso nace froito da doazón de Aser Seara que cumpre desta maneira o seu desexo de depositar na súa vila unha valiosa colección de arte sacra recompilada desde o ano 1960.

Resultado de imagen de museo iconografico aser seara

Nesta ampla e variada colección móstranse varias pezas de arte popular relixiosa. Predominan esculturas e pezas baseadas nos temas Marianos, aínda que tamén se mostran imaxes de Cristo e Santoral.

Resultado de imagen de museo iconografico aser seara

Imaxes de Románico, Gótico e Barroco, datadas e entre os séculos XII e XIX están expostas nesa antiga casa do Conde Aldemira, un fermosos edificio restaurado no centro histórico de Allariz.

5- CASA MUSEO OTERO PEDRAYO

O Pazo Museo de Otero Pedrayo está situado no lugar de Cimadevila, na parroquia de Trasalba do Concello de Amoeiro, Ourense. Neste lugar a Fundación Otero Pedrayo garda a memoria do que foi patriarca das Letras Galegas.

Resultado de imagen de museo otero pedrayo

Ramón Otero Pedrayo (Ourense 1888-1976) foi escritor, profesor, político e editor traballou coa idea de alentar a cultura e o país galego. Formou parte de grandes iniciativas institucionais para o desenvolvemento cultural galego como o Partido Galeguista, o Seminario de Estudos Galegos ou a Editorial Galaxia.

Resultado de imagen de museo otero pedrayo

Na visita ao museo pódense contemplar obxectos persoais do escritor, mobiliario e a súa biblioteca, así como a estrutura tradicional dun pazo galego de principios do século XX.

Resultado de imagen de museo otero pedrayo

6-MUSEO DA LIMIA

 

Ampliar Foto...

Ninguén pode marchar de Vilar de Santos sen coñecer este museo etnográfico, considerado un dos mellores de Galicia no seu xénero. Está dedicado á vida e o saber tradicional da comarca da Limia. É “A morada da memoria antelana” nome co que se coñece tamén a comarca e a súa antiga lagoa, a mais grande extensión de auga doce de España, ata que foi desecada nos anos 60.

Imagen relacionada

 

Os guías deste museo son os vecinos, que falan da súa vida e dos obxectos que utilizaban. O museo consta de 5 áreas temáticas: O mar da Limia, o mundo rural, a vida na casa, os oficios e o comercio.

Imagen relacionada

7- MUSEO DO COIRO

Este Museo ocupa unha parte importante dun emblemático edificio recentemente restaurado, situado á beira do río Arnoia, a Fábrica de Curtidos da familia Nogueiras.

Na zona dedicada a Museo, localízanse os pilos da curtición, e recóllense as ferramentas empregadas neste oficio (coitelos de pelar, de escarnar, de aprimar, táboas, mesa de engrasar, lunetas, mazo, tenazas, aparello de rematar, etc).

Resultado de imagen de museo do coiro

Imagen relacionada

Resultado de imagen de museo do coiro

Resultado de imagen de museo do coiro

Imagen relacionada

CONCURSO DE FOTOGRAFÍA

O equipo de meteoescola do noso centro organizou un novo concurso de fotografía:”FOTOGRAFÍA  A METEOROLOXÍA E O PATRIMONIO”

 

Recordamos que segundo as bases da convocatoria, as fotografías debían amosar distintos FENÓMENOS METEOROLÓXICOS (chuvia, nubes, arco da vella, neve, néboa, sarabia, treboadas, raios etc.) cun ou varios elementos do PATRIMONIO MATERIAL DA NOSA ZONA XEOGRÁFICA (enlazando así co proxecto que levamos a cabo este curso sobre o noso patrimonio material e inmaterial).

Destacamos a calidade dos traballos presentados e así mesmo agradecemos a todos a súa participación.

 GAÑADORA

1º PREMIO – “Sol e sombra nos muíños do Folón” – Antía Conde Pérez de 2º de EP.

FINALISTAS

” A promesa a Noé” – Iria Iglesias González de 5º EI

“Remembranza invernal Ourense” – Sofía J. Serrano González – 5º de EI .

 

“Agardando a treboada” – Xián Almeida López de 6º EI

PARTICIPANTES

 

Estas só son algunhas das fotos que forman parte da exposición “Metereoloxía e Patrimonio”.

Na páxina web do noso cole poden consultarse  todos os traballos, gañadores, finalistas e presentados.

SABEDORÍA

 No patrimonio do noso pobo atopamos os ritos  curativos da medicina popular galega.

Hoxe achegámonos a dous curandeiros, para aprender deles noutro encontro 4X.

Pedímoslle que compartiran con nós a súa sabedoría.O primeiro co que falamos  é un avoíño da nosa comunidade educativa, a segunda foi  Milucha, unha veciña do Concello de Amoeiro, filla e neta de curandeiros que leva máis de 50 anos sanando  aos que van a súa casa, na parroquia de Abruciños, pedíndolle que lles quite a pezoña.

Como ben sabemos a pezoña é un líquido velenoso segregado por algúns animais.

É unha substancia velenosa ou destrutiva tóxica producida e inoculada noutro animal por aparato inoculatorio presente no ser vivo produtor por picadura ou mordedura. Son toxinas que son utilizadas activamente para caza ou defensa. O termo en galego adoita referirse ao veleno só dalgúns animais como serpesescorpiónssapos e píntegas.

En asunstos de venenos, cada curandeiro ten o seu elemento de curación. Moitos usan o aceiro, como din eles por crenza. Milucha explicounos o modo de proceder cun exemplo dunha ponzoña de araña nun antebrazo. Logo de dicirnos o conxuro, contounos que  había que facer  cortes cun coitelo a modo de círculo, pechando o lugar ponzoñento, pasando o filo como se fosen cinco ou seis cortes perpendiculares ao longo da zona que tivera pezoña.

Conxuro de coutar a pezoña:

“Cóutote pezoña pola ponte de San Antón uns pasan e outros non. E dinlle dálle allo, rama de allo, para que non creza e que deveza. Se é punta pontón, se é víbora víborón. Se é cobra cobrón, se é lagarto lagartón. Se é salamántiga salamantigón. Se é araña arañón. Se é sapo sapón. Se é ulcera ulcerón. Se é cancro cancrón.

Córtoche os ollos para que non vexas e que non xuntes rabo con cabeza.

Córtoche as pernas para que non corras.

Córtoche  as tripas e o corazón para que te seques e disipes. Atrás si adiante non, co poder de Deus e dá Virxe María un Noso Pai e unha Ave María”.

En cada sesión había que repetir este rito 9 veces.

A Sociedade Antropolóxica Galega editou este vídeo,  no que podemos  ver un ritual curativo da medicina tradicional galega para trata-lo mal de pezoña. Nel vemos  á Sra. Virxinia Corrales, de Anllo (Cea), explícando como se couta a pezoña.

 

FOTO DE FAMILIA

O Día Internacional das Familias  celebrase o 15 de maio de cada ano, para  sensibilizar sobre o papel das familias na educación dos fillos, desde a primeira infancia.

A pesar de que o concepto de familia cambiou nas últimas décadas, as nacións  Unidas consideran  que a familia constitúe a unidade básica da sociedade.

Para celebrar este día pedímoslle aos nenos da nosa escola, que escolleran  o valor que máis destacaba na súa familia, e que logo nos converteramos na “ familia valores” , formando grupos segundo o valor seleccionado.

Logo de comentarmos que eses valores tamén forman parte do noso patrimonio individual velaí os resultados.

XENEROSIDADE

 

A xenerosidade é un dos  primeiros valores que se fomentan na vida familiar.

Entendendo por xenerosidade o actuar en favor doutras persoas desinteresadamente .

 

RESPECTO

 

O respecto cara aos demais membros é outro dos valores que se aprenden dentro da familia. Non só respecto á persoa mesma, senón tamén ás súas opinións e sentimentos. Respecto cara ás cousas dos demais membros, respecto á súa privacidade, respecto ás súas decisións….

É na familia onde o neno aprende que tanto el ou ela, como as súas ideas e sentimentos, merecen ser respectados  e valorados.

 

XUSTIZA

 

A xustiza foméntase no seo da familia ao establecerse o que corresponde a cada membro da mesma.

Lembremos que a xustiza consiste en dar a cada un o que lles corresponde.

 

RESPONSABILIDADE

A responsabilidade supón asumir as consecuencias dos propios actos, non só ante un mesmo senón ante os demais. Para que unha persoa poida ser responsable ten que ser consciente dos seus deberes e obrigacións, é por iso, de gran importancia que os fillos teñan as súas responsabilidades e obrigacións moi claras.

  Os nenos, e as nenas deben asumir as súas responsabilidades. Deben coñecer cales son os seus deberes, e deben ter, dende o comezo, deberes e responsabilidades atribuídas, entendendo que o seu cumprimento favorece ao funcionamento da familia.

 ALEGRÍA

 

A familia debería de contaxiarlle aos nenos felicidade, para elo é importante vivir o día con alegría, con optimismo, e con sentido do humor. 

CARIÑO, AMOR E TENRURA , é segundo os nenos de 5º de educación primaria, a mellor combinación de valores que podemos aprender nas nosas familias e, que sen dúbida nós permitirán medrar equilibrados e felices.

CARIÑO, AMOR E TENRURA.

A HORTA DO ALBINO

Co bo tempo chegou a ansia de plantar na nosa horta, de meter os pés na terra, de intercambiar  plantas coas familias, de sementar, coidar e esperar a que todo medre para comelo no comedor escolar.

 

As nenas e os nenos de 3º andan plantando leitugas.

COS PÉS NA TERRA

Para encher a escola de flores, e o horto de patacas as nenas, e os nenos de 6º de educación infantil meteron os pé na terra, dispostos a desenvolver unha sesión de traballo moi intensa .

Comezaron retirando as malas herbas do horto:

 

E cando xa tiñan a terra preparada sementaron as patacas.