PATRIMONIANDO ANDO

As  familias do noso centro seguen buscando, e fotografando, o patrimonio da nosa contorna.
Desta maneira estamos descubrindo recunchos cheos de beleza e de historia, preto de nós e da nosa escola.

ENRAÍZATE

Con motivo do Día Internacional dos Bosques Autóctonos, organizamos, e desenvolvemos as seguintes actividades:

1- Descubrimos un bosque autóctono, que pertenece a unha das  zonas nas que viven alumnos da nosa escola.

Trátase do Falán un paraxe natural impresionante na zona da Conchada, preto de Palmés.

2- Organizamos o  concurso :  “Enraízate”, no que os nenos tiñan que facer un debuxo e un lema para fomentar o coidado dos bosques, e o da natureza en xeral.

3- Plantamos landras e castañas para facer sementeiros,  e púxemonos en contacto cunha concelleira de Baños de Molgas, que é nai dunha alumna do noso centro, para que, cando eles o consideren oportuno, nós permitan ir repoboar unha das zonas moi afectadas polos incendios que recentemente sufríu a nosa terra.

SABEDORÍA

Hoxe na aula de 5º de educación infantil  tivemos outra visita moi agradable. Durante a mañá acompañáronnos Julio e Rosa, os avós de Rubén.

Rosa e Julio viñeron á nosa escola para contarnos como fora a súa infancia.

Tamén nos falaron súa profesión.Aproveitando   que os dous foron agricultores, a través da súa experiencia , intentamos que os nenos coñeceran  as dificultades que tiveron que soportar os  labregos daquela   época. Nun tempo no que, tal e como eles nos contaron, non había máquinas, e as persoas tiñan que cargar cos sacos, cos cestos, coas tinas, e cos enfermos, para levalos nun colchón dende á casa ao lugar no que estivera o médico.

Rubén sentíuse moi orgulloso dos seus avós.

Ensináronnos moitas cousas,contándoas  con moita calma, como soen facer os avoíños, aprendéronnos o nome dos xogos aos que xogaban eles cando eran cativos, que cousas tiñan e que necesidades tiveron que pasar, a que anos empezaron a traballar, como eran a súa escola e os seus libros,onde escribían , porque non podían ir á escola todos os días, que eran as feiras, como se facían as chancas……

Dixéronnos que na súa escola non había libretas, por iso escribían nas pizarras e nos pizarríns.

Rubén colaborou ao longo de toda a sesión, pedíndolle aos seus avoíños que nos explicaran para que valían os obxectos antigos que trouxemos estes días ao colexio.

Grazas a Julio e a Rosa soubemos como se mallaba o centeo, para que utilizaban os farois, onde había que ir buscar a auga para lavarse, para lavar a roupa e para cociñar, cal era  e a xarra de coller a auga, e que era unha palangana.

Como usaban a regadeira, e onde se levaba o leite para as familias que o tiñan que comprar, porque non tiñan gando.

Que eran os cestos, para que se usaban e como había que cargalos.

Julio explicounos como se levaban os cestos.

 

Explicáronnos que cando eles eran nenos non había teléfono fixo nas casas, para comunicarse usaban as cartas, sobre todo para porse en contacto coa familia que tivera que emigrar a Cuba.

Aos nenos soprendeulles o funcionamento dos teléfonos fixos, e a maneira na que se marcaba para facer unha chamada.

 

Pero o que máis lles sorprendeu foi cando Rosa nos contou que eran a maior dos seus irmáns, e que tiña que ir lavar ao tanque os cueiros dos irmáns pequenos, e como ela era moi cativa ,a miúdo os cueiros quedaban mal lavados e as veciñas volvíanllos lavar. Para os nenos isto era tan raro que tivo que intervir Conchi, a titora para que o puideran crer.

Pasou o tempo tan rápido que cando nos demos conta xa era a hora da parva, e este momento tamén  foi moi agradable porque compartimos ” a nosa merenda”, con Belén, a nai de Rubén e cos seus  avoíños.

Antes de despedirnos dedicámoslle a canción : “Abuelito dame un beso”.

E pedímoslle que volveran para contarnos os contos que lles contaban a eles cando eran cativos.

Foi unha mañá na que aprendemos moitas cousas, nun ambiente cómodo, e con bos mestres, os avoíños de Rubén .

Agora só  nos queda darlle as grazas a Julio, a Rosa, a Belén e a Rubén , por compartir con nós unha parte tan importante do seu patrimonio, a sabedoría da súa familia.

GRAZAS FAMILIA

 

 

ENCONTROS 4X

Para conmemorar o Día Internacional dos Dereitos das Nenas e dos Nenos, o Día Internacional contra a Violencia de Xénero e o Día Internacional das persoas con Discapacidade, aproveitamos, tal e como xa vós comentamos fai algún tempo, a sabedoría de Patricia, a nai de Julia, unha cativa de 5º de educación infantil. Patricia  traballa como profesora de linguaxe de signos, e veu á nosa escola, con motivo dos encontros 4X para ensinarnos a cantar unha canción con esta linguaxe.

E despois de varios ensaios

 

 

velaí os resultados

Agradecémoslle a Patricia o tempo que nós dedicou, e a ilusión coa que lles ensinou aos nenos a cantar e a signar esta canción.

Nas aulas, para sensibilizar aos nosos nenos, arredor destes  tres temas,  traballamos cos seguintes recursos e materiais:

PARA TRABALLAR O DÍA DAS PERSOAS CON DISCAPACIDADE

 

PARA TRABALLAR OS DÍA DOS DEREITOS DAS NENAS E DOS NENOS

PARA TRABALLAR O DÍA CONTRA A VIOLENCIA DE XÉNERO

EN RELACIÓN CO NOSO PATRIMONIO  PROPOMOS AS SEGUINTES ACTIVIDADES:

1.INVESTIGAR QUEN SON E QUE TEÑEN EN COMÚN ESTAS PERSOAS

Gustavo Neves (atletismo), José Manuel Prado (boccia), Sebastián Rodríguez (natación), Alberto Seoane (tenis de mesa), Juan Antonio Saavedra (tiro olímpico), Guillermo Rodríguez (tiro con arco), Susana Rodríguez (tríatlon), David Mouriz (baloncesto), Bernabé Costas (baloncesto), Agustín Alejos (baloncesto) e Martín da Ponte (tenis).

2. CURIOSIDADES ….SABÍAS QUE …..

A primeira almiranta do mundo era galega.

Investiga quen foi Isabel Barreto.

Imos darche una boa pista,  busca no libro : 100 MULLERES GALEGAS.

SABEDORÍA

As familias ademais de facilitarnos os obxectos antigos que lles presentamos aos nosos cativos, trouxéronnos libros. Iso permitíunos comparar os libros de antes cos de agora, e ir vendo como foron evolucionando, dende  o libro máis vello que lle puidemos ensinar aos noso nenos, un manual do ano 1943, ata os libros que eles utilizan hoxe.

O que máis lles sorprendeu  foi o tamaño da letra dos libros vellos, o feito de que foran en branco e negro e que non tiveran imaxes nin pegatinas.

Logo, con motivo do Día do Mestre, fomos  comprobando  como  evolucionaron  os libros  a través do tempo, e visitamos o “Recuncho do mestre” que temos na nosa escola, dedicado ao profesor Albino Núñez.

Onde  vimos algúns  dos materiais,  e dos recursos  que se usaban antes nas escolas unitarias.

OBXECTOS DA CASA GALEGA

Os nosos nenos, e as nosas nenas, logo da visita dos avós,  foron coñecendo os obxectos que se empregaban fai anos nas casas dos nosos pobos. Comezamos cos cativos de educación infantil, nalgúns casos fomos comparando os obxectos de fai moitos anos cos actuais.

 

OFICIOS E PROFESIÓNS

AS LEITEIRAS

Comezamos coa castañeira, contádolle aos nenos, e as nenas,  en que consistía o traballo destas mulleres, como se chamaban as prendas de roupa que levaban, e os obxectos que utilizaban ,  e cal era a ruta que tiñan que facer, a través da costiña de Canedo, para chegar dende os nosos pobos( Cabeanca, Turey, Regoalde, Beiro, Castro, Pazos, Cardenao, A Conchada, Naves….) ata Ourense.

Logo, as nenas e os nenos, vestíronse de castañeiros e de castañeiras e escenificaron  unha xornada de traballo destas personas.

Esta semana faremos o mesmo coas leiteiras. As nenas e os nenos coñecerán o nome dos obxectos que empregaban estas mulleres  para desenvolver o seu traballo, as prendas de roupa que vestían, as rutas que tiñan que facer,  e as moedas da época que se empregaban para comprar o leite.

 

SABEDORÍA

ENCONTROS 4 X

Este foi o primeiro encontro entre avós, nais, profesores, e nenos do noso centro, e forma parte de varias actividades programadas para desenvolver  ao longo de todo o curso,  co fin descubrir a sabedoría que gardan os nosos maiores, ao seren eles un dos primeiros elementos do noso patrimonio persoal.

Con estes encontros pretendemos valorar, respectar e coñecer mellor ás persoas maiores da nosa contorna, e promover unha educación  activa na que todos sexamos protagonistas no proceso de ensinanza- aprendizaxe.

Para conmemorar o Dia Internacional dos Dereitos dos Nenos, e das Nenas pedímoslles aos avós que viñeran á escola para contarnos como foi a súa infancia, para que os cativos puideran comprobar como foron evolucioando estes dereitos ao longo da historia.

Contamos coa colaboración de varios avós e avoas da nosa comunidade educativa, e cos do centro  Fogar Residencia de San Amaro, grazas a cooperación dunha nai  da nosa escola que traballa neste centro .

Desenvolvemos a actividade en forma de charlas, promovendo a participación dos alumnos con preguntas ao longo de toda a sesión.

 

Algúns avós asistiron con fotos e con obxectos da súa infancia o que espertou o interese dos nosos nenos.

Agradecemos a colaboración de todas as persoas que fixeron posible que puideramos desenvolver esta actividade, a través da cal os nosos nenos, e as nosas nenas comprobaron como foron evolucionando a través do tempo os dereitos á educación, á alimentación, ao traballo, a unha familia, á sanidade, ao xogo  e a unha vivenda.

CONSUMO RESPONSABLE

Para facer frente ao famoso “Black Friday ” que fomenta o consumismo, nas aulas de educación infantil estivemos vendo e comentando o seguinte conto:

Logo pedímoslle aos nenos,  e ás nenas que debuxaran aos protagonistas do conto,  e asi foi como viron a Coidadín e a Gastón:

 

Para traballar este tema cos cativos de infantil, e cos de educación primaria  propòmosvos os seguintes recursos:

1-VÍDEOS

2- TEXTOS

LER , COMENTAR E A PARTIR DESTE DECÁLOGO INVENTAR OUTRO:

Decálogo do consumidor responsable

1. Comprar produtos e servizos que teñan atributos sociais e ambientais.
2. Preferir as empresas ou organización que traballan en forma social e ambientalmente responsable.
3. Informarse antes de comprar, por exemplo lendo a etiqueta.
4. Difundir, promover e compartir información sobre os impactos positivos  e negativos dos produtos no medio ambiente.
5. Reciclar e reutilizar  todos os produtos que sexan posible de reciclar e de reutilizar.
6. Preferir o uso de sistemas de transporte amigables co medioambiente, para facernos chegar o producto: bicicleta ou  transporte público.
7. Comprar produtos  que necesiten consumir pouca enerxía para a súa transformación.

8. Elixir produtos, establecementos  e servizos locais.
9. Comprar só o necesario, non caer no consumismo.
10. Esixir ás autoridades políticas que fomenten con medidas concretas o coidado do  medio ambente e o desenvolvemento dun consumo informado e amigable coa nosa contorna social e natural.

3- CANCIÓNS:

PARA ESCOITAR E PENSAR:

4- FRASES:

PENSANDO XUNTOS: ARREDOR DAS SEGUINTES FRASES

“Necesitamos vivir simplemente para que otros puedan simplemente vivir” (Gandhi)

“La tierra no es herencia de nuestros padres, sino un préstamo de nuestros hijos”

“El consumo puede convertirse en un arma formidable para hacer cambiar el curso de la historia; los consumidores, si quieren, pueden imponer a las empresas comportamientos más justos”. (F. Gesualdi.)

PARA REMATAR,  O VENRES NA NOSA ESCOLA, PROPOREMOS COMEZAR A SEMANA DE CONSUMO RESPONSABLE, E SEGUIR INVENTANDO  LEMAS PARA PROMOVER ESTE CONSUMO NA NOSA COMUNIDADE EDUCATIVA. 

DEIXÁMOSVOS AQUÍ ALGÚNS DOS QUE FOMOS  INVENTANDO:

1- Consumir só o necesario é de sabios.

2-Comprar o que non necesito é caro

3-Compro só o que necesito, porque eu elixo.

4-Sei pensar, sei comprar.

5-Eu sei decidir, a publicidade non manda en min.

6- Ser solidario co medio, é o mellor prezo.

7-Penso, aforro, decido, logo existo.

 

 

PATRIMONIANDO ANDO

E iso foi o que fixemos, puxémonos a camiñar para descubrir o patrimonio da nosa contorna.

Logo  organizamos unha exposición, para conmemorar o Día 16 de Novembro, día Internacional do Patrimonio Mundial, coas fotos de:  museos, cruceiros, fontes, bosques, carballeiras, igrexas, monumentos e  pazos dos pobos aos que pertencen os nosos alumnos.

1ª EXPOSICIÓN DE FOTOS DO NOSO PATRIMONIO, RELACIONADA CO NOSO PROXECTO: “AUGA, PEDRA, SABEDORÍA E TERRA”

AUGA

ATOPAMOS LAVADOIROS E FONTES NA CABEANCA

NA CONCHADA DE PALMÉS

 

 

 

 

E EN QUINTELA

MUIÑOS EN PUNXIN

PÍAS EN VILAR E NA CONCHADA

 

 

TUMBAS ANTROPOMORFAS

SABEDORÍA

Nun pobo de Palmés, onde  descubrimos o Museo Do Elías

PEDRA

Casas do século XIX restauradas  nun  pobo impresionante: A CONCHADA DE PALMÉS.

 

E as ruínas do Mosteiro de Santa Comba de Naves

 

PETROGLIFOS EN CASARDOMATO ( SANTA CRUZ)

PAZOS NA BOUZA DE VILAR

EN EIROÁS

EN COVADONGA

E EN QUINTELA DE CANEDO

 

UNHA IGREXA QUE DATA DO SÉCULO XII, REMODELADA NO BARROCO, EN  BEIRO ( IGREXA DE SANTA BAIA)

 

CRUCEIROS EN CASARDOMATO DE SANTA CRUZ

 

13

ESTE CRUCEIRO TEN UN POUSADOIRO

E EN VILAR.

 

E ESTE  DATA DO ANO 1899.

 

 

 

CABACEIROS  NA CABEANCA , EN TUREI, EN PALMÉS E EN VILAR.

UNHA MESA DE PEDRA EN CASARDOMATO DE SANTA CRUZ

E OUTRA MOI ORIXINAL NA CONCHADA DE PALMÉS

 

TERRA

 O FALAN , UN BOSQUE IMPRESIONANTE NA CONCHADA DE PALMÉS .

CARBALLEIRAS NA CABEANCA, EN REGOALDE, EN BEIRO E NO CASTRO.

 

MOSTRAS DE AGRADECEMENTO DUN POBO E DA SÚA XENTE.

 

Aquí tedes fotos da exposición que comezamos a montar con algunhas destas imaxes. Exposición que iremos ampliando segundo vaiamos investigando e fotografando máis elementos do patrimonio da nosa contorna.