No Día do Libro: Rachel Carson

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23 de abril de 2018 a las 2:45h

En Blognatura celebramos este día sendo fieis a unha das escritoras medioambientais do século pasado que é considerada a inspiradora do ecoloxismo actual: Rachel Carson.

En concreto dúas obras imprescindibles :

“Primavera silenciosa”

Raramente um único libro altera o curso da historia, pero Primavera Silenciosa, de Rachel Carson, o consegiu. A pesar do título poético – que fai referencia aos paxaros mortos polo uso de DDT na agricultura-o  clamor que seguiu à sua publicación en 1962 forzou a prohibición do DDT e deu paso a cambios lexislativos na protección da Natureza.  No primeiro capítulo, “Unha Fábula para o Futuro”, a autora describe, liricamente, un lugar onde as árbores non dabam folhas, os animais morrían, os rios contaminados non tinham peixes e, principalmente, os paxaros que cantabam na primavera estaban mudos… Unha lectura inesquecible para  honrar este Día do Libro 2018.

 

“El Sentido del asombro”

Un libro  fundamental para familias e docentes onde a autora defende a importancia da capacidade de “asombrarse” ante a Natureza para desenvolver un sentimento ecoloxista. 40 páxinas que nos ensinan a disfrutar da Natureza e aprender con ela. En palabras da autora: “Para manter vivo en un neno o su innato sentido do asombro, se necésitase da compañía de polo menos un adulto con quen poder compartilo, redescubrindo con él a ledicia, a expectación e o misterio do mundo en que vivimos”.

Échale una mano a la Tierra

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22 de abril de 2018 a las 1:29h

 

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Aunque antiguo, no por ello menos intenso.

Celebramos el Día Mundial de la Tierra con este maravilloso vídeo de Greenpace y nos sumamos a su mensaje:

Esta frágil Tierra merece una voz. Necesita soluciones. Necesita cambio. Te necesita

http://www.greenpeace.org/me2

El humor: Una potente herramienta de aprendizaje en Educación Ambiental

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16 de abril de 2018 a las 0:53h

El humor  no es sólo un buen aliado para aprender sino, sobre todo, una competencia clave para el educador  o educadora ambiental. Muchos estudios y experimentos en psicología educativa avalan esta idea básica.

Un tema apasionante en el que podéis profundizar a través de la lectura del post 11 razones por las que utilizar el humor en la educación de Álvaro Terrón en el Blog EDUCATERRÓ o en libros como Escuelas que ríen: 149 3/4 propuestas para incluir el humor en las clases, un clásico de Ron Burguess.

Y para que  no sólo los docentes, sino también el alumnado trabaje con el humor en el aula a través de las viñetas cómicas, compartimos un editor de tiras cómicas muy simple y que no necesita registro.

 

Stripgenerator es un editor muy simple que funciona a base de personajes y otros elementos que podemos arrastar hacia un escenario.  En el centro nos aparecen tres viñetas, y en la parte superior las pestañas con los personajes, ítems, texto y demás.

Una buena herramienta para comenzar por su rapidez y sencillez y  que podemos ir perfeccionando sucesivamente con otros editores como Pixton, Toon Do, Superlame o Marvel de los que volveremos a hablar en nuestro Taller de Blogs.

 

12 documentales para cambiar la visión del mundo

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12 de abril de 2018 a las 20:53h

Aprovechando que estamos a 12 de abril, nos animamos a recomedar 12 documentales para el aula que nos ayuden a concienciar a los alumnos sobre la necesidad de un desarrollo sostenible.

1-Trilogía de Zeitgeist

Trilogía de Peter Joseph que nació como una interesante propuesta de cine independiente y sin ánimo de lucro  que aboga por la economía circular a la que se sumaría el conocimiento científico para aumentar la sostenibilidad y la eficiencia.

2- Trilogía Qatsi

Qatsi significa vida en el idioma de la tribu  Hopi y alrededor de este concepto surgen tres maravillosos filmes mudos en los que cualquier palabra sobraría ante la intensidad de las secuencias e imágenes: KoyaanisqatsiPowaqqatsi y Naqoyqatsi.  

3- Comprar, tirar, comprar.

Documental coproducido por TVE y Cosima Dannoritzer resultado de tres años de investigación sobre la obsolescencia programada. Muy recomendable para nuestros jóvenes.

4- ¿Cuánta gente cabe en el planeta?

Intersante documental del canal Odisea  que aborda este  tema de la mano del reconocido naturalista David Attenborough.

5-Cradle to cradle

El protocolo Cradle to Cradle (de la cuna a la cuna), es un principio de pensamiento que concilia a la economía con la ecología obra del arquitecto y diseñador industrial William McDonough y su socio, el químico alemán Michael Braungart.

La idea es sencilla: todos los materiales que utilicemos en fabricación deben ser nutrientes técnicos (plásticos, cristal o metales que se se pueden reutilizar) o reciclar o nutrientes biológicos (que sse pueden compostar como madera, algodón o corcho).

Cradle to Cradle (Do berce ao berce)

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12 de abril de 2018 a las 0:10h

O protocolo e distintivo  Cradle to Cradle (do berce ao berce), é  un principio que concilia á economía coa ecoloxía.

Os seus impulsores, o arquitecto e deseñador industrial William McDonough e o su socio, o químico alemán Michael Braungart, decidiron unirse para difundir que a sostibilidade é rentable e que o lixo é alimento.

A  idea é sinxela:Na Natureza non hai residuos, todo o material volta á Terra sen engadir ningún compoñente tóxico, senon que os ciclos se fechan.  Así,  tódolos materiais que utilicemos en fabricación deben ser nutrintes técnicos (plásticos, cristal o metais) que se se poden reutilizar ou reciclar, ou nutrintes biolóxicos, que se poden compostar como madeira ou algodón.

 En verde os nutrintes biolóxicos e en azul os técnicos.

A idea de McDonough, como veredes na charla TED de abaixo, difiere  da dos ecoloxistas tradicionais xa que non aboga pola reducción do consumo, senon por unha  nova revolución industrial: a reinvención de procesos industriais na que todo poda reutilizarse, tanto porque volte a terra ou porque poda ser reciclado unha e outra vez.

Como exemplos, tecidos comestibles, arquitectura cero consumo, mobles e un largo etcétera.

Para saber máis: Documental Cradle to cradle

As ferias de ciencia

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6 de abril de 2018 a las 0:23h

Chega o bo tempo e con el a proximidade das ferias de ciencias. Desde a macro-feria do Día da Ciencia na Coruña até a veterana e excelente feria de ciencias do IES Porta de Agua de Ribadeo cuio propulsor, Antonio Gregorio comparte xenerosamente unha wiki  Feria de ciencias na que recolle as principais ferias científicas de Galicia, España e internacionais.

Na wiki, podemos encontrar non só as boas ideas de compañeiros de outros centros ou información sobre as principacias ferias científicas, senón que tamén podemos encontrar interesantes recursos, documentos, tipos de montaxes etc, subidos polo propio Gegrorio ou dispoñibles na rede.

Lembramos tamén outras ferias de ciencia de centros Voz Natura como a Expociencia do Guillelme Brown en Pereiro de Aguiar,  o IES Alfredo Brañas de Carballo, o IES nº 1 de Ribeira,  Ciencia&Cía do Colexio Santa María do Mar na Coruña ou a próxima Open Science do IES David Buján en Cambre na que ainda estades a tempo de apuntarvos.

O consello de cultura galega publicou tamén unha interesante publicación sobre o papel das ferias de ciencias  no desenvolvemento de vocacións científicas, que podedes ler aquí.

Grazas  Antonio en nome de toda a comunidade de profesores de Voz Natura

El agua, esa substancia extraña

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3 de abril de 2018 a las 0:58h

Magnífica charla TED de  Marcia  Barbosa sobre las anomalías que hacen del agua ese bien tan preciado. Un buen recurso para complementar las acciones del día del agua antes de las vacaciones de Semana Santa que acompañamos de otras charlas sobre el tema.

Elaborar un buen póster científico

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1 de abril de 2018 a las 0:12h

Preparándonos para las ferias de ciencias y la fiesta Voz Natura, os dejamos algunas sugerencias que pueden ser útiles a la hora de elaborar un póster o tríptico para la feria.

Como consideraciones generales:

  • Evitad párrafos largos ( no más de 300 palabras por póster) y usad listas de puntos.
  • Lo ideal es un fondo color crema para aumentar la visibilidad y evitar colores como el amarillo o naranja, poco legibles. Lo ideal es usar una paleta de colores armónicos.
  • Texto alineado a la izquierda y contenido en cajas numeradas para que se pueda seguir una secuencia de lectura. Si utilizas siglas, no olvides identificarlas. Serif es una buena fuente. Evita fuenets estridentes.
  • Gráficos simples y sin o con poco texto. Comprensibles.Máximo 5 en formato png o vectorial.
  • Según los expertos, la proporción ideal para un póster científico es 50% gráficos, 25% texto y 25% espacios.

 A por el póster!!

  1. En primer lugar un título “molón” de no más de 75 caracteres de tamaño 80 puntos.
  2. Una frase que haga de subtítulo explicativo  bien visible y el nombre de los autores o la clase a 50 puntos.
  3. Un pequeño recuadro con las conclusiones en un color que llame la atención.Los encabezados quedan bien a 40 puntos y el texto a 25. Si se necesitan pies de página o leyendas, 20 puntos puede ser un tamaño suficiente y discreto.
  4. Una breve introducción acompañada de una imagen que de idea de la investigación. Recordad que deben estar libres de derechos y tener al menos 300 puntos de resolución.
  5. Materiales y método utilizado, divididos en tres o cuatro pasos.

Algunas herramientas

  • Canva, una excelente herramienta por su facilidad de uso. Os dejamos un tutorial.
  • Paletton.com  para diseñar póster como un profesional de la comunicación.
  • Piktochart otra excelente y sencilla aplicación de diseño gráfico.
  • Power Point y Key Note, también nos serán útiles para un póster sencillo.

Y, por supuesto, no os olvidéis compartir vuestro trabajo e insertarlo en los blogs de Voz Natura!!

22 de Marzo Día Mundial da Auga

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20 de marzo de 2018 a las 0:01h

Din que un dos tres días mundiais con máis repercusións nos países latinos e Portugal é o Día Mundial do Auga. E non é para menos, se atendemos ao estado dos recursos hídricos do planeta, ao estrés hídrico que afecta á seguridade alimentaria e a vida no planeta.

Este 2018 a campaña versa sobre o papel fundamental da natureza para enfrentar o problema mundial da auga co slogan: ” A respota está na Natureza” e intenta comunicar aa  importancia de por en práctica solucións como reforestar maglares,  restablecer a conectividade dos sistemas acuáticos,etc.

Desde a páxina da celebración nas Nacións Unidas, podemos acceder a innúmeros recursos que poden ser moi útiles na aula medioambiental para tratar o tema, tanto de un punto de vista cuantitativo como de sensibilización e divulgación.
Vamos a utilizala neste post para traballar distintas competencias:
1- Competencia matemática e competencias básicas en ciencia e tecnoloxía: Análisis de un gráfico sobre usos da auga como o que se mostra debaixo,  tratamento de datos estatísticos de AQUASTAT ou cálculo da pegada hídrica.
Fonte:

2- Competencia en comunicación lingüística: Lectura e debate sobre novos medios de irrigación climánticamente intelixente.

3- Competencias sociais e cívicas: Xerar unha ampaña de ciencia cidadá para denunciar e xeolocalizar “fugas de auga” na cidade.

4- Conciencia e expresións culturais: Recopilación de cantigas sobre auga e versionado a rap.

5- Sentido da iniciativa e espíritu emprendedor: Campaña sobre consumo sostible da auga con concurso aos mellores slogans como a famosa campaña de Denver ou unha campaña en Twiter para traballar de paso a competencia dixital.

Seguro que vades a desenvolver muitas ideas, asi que animarvos a compartilas copiando a URL nos comentarios!

Economía circular

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15 de marzo de 2018 a las 3:46h

O mesmo que na Natureza, na economía circular consiste en aproveitar a maior parte dos materiais biodegradables, reducindo ao mínimo a producción e recurrindo a usos que os profesores e profesoras de Voz Natura levamos facendo muito tempo: reducir, reutilizar e reciclar cando  non sexa posible volvelos a usar.

Para a economía circular, o residuo convértese en producto, e aqueles productos que non se corresponden coas  necesidades iniciais dos consumidores, son devoltos ao circuito económico.

Así, aboga por aproveitar enerxéticamente os residuos que non se poden reciclar, encontrar novos usos aos productos non reciclables e, incluso, propón eliminar, en muitos casos, a venta de productos para implantar un sistema de alquiler de bienes de xeito que cando o producto xa non sirve para a súa función principal, retorna á empresa, que o desmonta para reutilizar as pezas válidas.

Unha idea interesante que ainda non se traballando na escola, pero que poderiamos adoptar, e de feito adoptamos, no desenvolvemento dos nosos proxectos, pero facéndoa visible.

Para ir pensando no tema, deixamos aquí un vídeo explicativo que podemos compartir co alumnado:

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